Problemele de trafic sunt la ordinea zilei, in luna decembrie a anului de gratie 2007, intr-un Bucuresti tot mai plin de masini si tot mai evident lipsit de un proiect edilitar coerent. La suprafata ori in subteran, cu masina personala sau cu autobuzul, troleibuzul, tramvaiul, metroul, chiar si pe jos, deplasarea se face prin opintiri incredibile.
Stii cand pleci, dar nu stii cand si daca mai ajungi acolo unde ti-ai propus. Ai vrea sa te comporti ca un cetatean metropolitan exemplar, sa fii atent si politicos, sa astepti culoarea verde a semaforului si sa dai prioritate categoriilor defavorizate. Treptat insa, toate bunele intentii se destrama. Dupa repetate, istovitoare reprize de imbranceli si zbierete, nu-ti mai propui decat un singur lucru: sa ajungi cu orice pret la destinatie.
La sfarsitul lunii trecute am putut vedea insa o fotografie putin miscata a acestei aglomerari urbane.
La Targul de Carte Gaudeamus, in aproape fiecare zi, am avut sub priviri mii de oameni care scotoceau, literalmente, standurile editurilor mari si mici. Ca niciodata, desi organizarea nu a fost impecabila, lucrurile pareau sa mearga de la sine - si inca intr-un mod accelerat - in directia buna. Traficul se derula dupa criterii interne, intelectuale, iar nu cu acea miscare browniana care ii aduce pe bucuresteni in pragul deznadejdii in fiecare dimineata.
Vreau sa spun ca editurile reprezentative, fie ele "generaliste" ori de nisa, si-au dezvoltat un profil distinct pe care deja cititorii l-au inregistrat. Publicul larg a devenit, in ultimii ani, mult mai matur, nu in sensul varstei celor care citesc, cat in acela al cristalizarii si consolidarii unui anumit orizont de asteptare.
Pseudoliteratura, maculatura editata pentru strict profit comercial, pornografia cu si fara ghilimele, corutismele editoriale ce faceau furori in anii '90 si-au gasit acum locul