Bursa de la Bucuresti incepe sa capete un avantaj competitiv in fata pietelor internationale in incercarea de atrage companiile romanesti, datorita interesului ridicat al investitorilor locali pentru companii noi, dar si costurilor mai reduse de listare.
Pe langa faptul ca listarea pe o piata locala de capital implica costuri mai reduse de realizarae a procesului, Bursa de la Bucuresti poate oferi acum lichiditatea si vizibilitatea necesare unui emitent cunoscut in piata.
"Costurile unei oferte publice initiale depind de o serie de factori cum sunt marimea companiei si participatia listata. Pentru un IPO de pana la 100 mil. euro e mai ieftin sa mergi pe piata locala decat pe pietele externe", sustine Bogdan Ciobotaru, reprezentantul pentru Romania al bancii de investitii americane Morgan Stanley.
Potrivit acestuia, costurile cu auditul, avocatii si banca de investitii in cazul unui IPO se ridica la cateva sute de mii de euro.
"Cred ca listarea pe piata locala este o alegere mai buna la acest moment, daca este sa ne uitam la A&D Pharma, a carei lichiditate pe piata de la Londra a avut de suferit, iar acum se gandeste probabil sa se listeze la Bucuresti. Alt exemplu este cel al companiilor din Polonia, care in 2000 s-au orientat catre piata din Londra si acum revin pe piata locala din cauza lichiditatii care a murit in timp", considera Adrian Ciocoi, broker in cadrul KBC Securities.
Directorul general al Bursei de Valori Bucuresti, Stere Farmache, sustine la randul sau ca apetitul investitorilor pentru emitenti noi este mai vizibil decat in 2000 si o companie care desfasoara o buna parte a businessului in Romania are o sansa mai buna de lichiditate si de vizibilitate pe piata locala.
"In 2000 nu as fi putut da un raspuns convingator privind avantajele listarii pe piata locala fata de pietele internationale. Acum, apet