Se spune ca Walter Crane, celebrul creator al nu mai putin celebrelor "toy books" din epoca victoriana, Arts and Crafts mai apoi, anuntat colaborator la 1900 al revistei Ileana a lui Luchian, Vermont, Artachino s.a., a introdus in grafica europeana stampa japoneza. Parca nicaieri mai mult decat in grafica Art Nouveau aceasta benefica influenta a desenului gratios, liber, unduitor, si a tentelor plate nu e mai prezenta. Credem ca actuala expozitie Golden Age - Highlights of Dutch Graphic Design de la Galeria Etaj 3/4 are doi poli de maxima atractie (fara a neglija afise exemplare ale anilor 50, 60, 90): designul grafic olandez Art Nouveau si cel care relationeaza curentul original si fecund DE STIJL de constructivism si de grafica Bauhaus.
Inventivitate compozitionala, armonie (adesea sublima) cromatica, desen fin si perfect (tipul de frumusete feminina Art Nouveau nu ar putea fi totusi, credem, explicat, fara a-l raporta la radacina pre-rafaelita a englezilor secolului XIX) fac sa scanteieze, ca mari comori ale genului, afise dedicate de exemplu, la 1893, de H.P. Berlage, mersului noii rute scurte de tren, din Harwick, Marea Britanie, spre Hoek, Olanda. In afis, realizat in alb si negru, cu accente de galben (de un efect extraordinar de pretios), de albastru si rosu (stemele celor doua tari), valatucii de fum ai locomotivei cu aburi devin meandre decorative Art Nouveau, intr-o stilizare perfecta, montata compozitional. Un parfum inefabil al timpului este creat si de desenul fin - numai conturul cladirilor - pentru medalioanele Londrei si Amsterdamului, dar si de un fragment de harta la baza afisului, cu Coasta de Est a Americii la un capat si cu Anglia si partea de continent olandeza la celalalt, legate printr-o semnalizare de ruta, unde citim un slogan publicitar perfect al companiei de transport "From Vienna to Chicago". Reclama la Blooker-cacao, d