La doar 6 ani dupa absolvirea Institutului de Arta "Ion Andreescu" din Cluj, Sectia sculptura, Mircea Roman devenea castigatorul Marelui Premiu al Trienalei de Sculptura de la Osaka (Japonia), una dintre cele mai prestigioase manifestari de gen din lume. Imediat dupa obtinerea laurilor, se muta la Londra (unde locuieste si acum) si incepea drumul unei remarcabile cariere internationale. Cu piese sculpturale in numeroase colectii private si publice, Mircea Roman a ajuns, in salile de licitatie autohtone, cel mai bine vandut sculptor roman contemporan. In 2006, se intorcea in tara cu o expozitie socanta, Dezorient Expres, pe care o etala, intr-un spatiu straniu (un soi de urias container metalic), in ograda Muzeului Taranului Roman. Traditia lemnului cioplit se intalnea aici cu viziunea radical moderna a unor cutii-trup, asamblari subtile de pene si suprafete de lemn pictat.
- Ultimele evaluari va definesc drept cel mai bine vandut artist roman al momentului, aici, in tara. La Londra lucrurile stau la fel?
- Nu, nu e chiar asa. La Londra nu sunt un artist de atat de mare succes, pentru ca nu am reusit inca sa expun in locurile care ii consacra pe artisti. Pot sa spun insa ca acolo unde am expus si cineva a intrat si mi-a vazut lucrarile, a plecat convins ca ar trebui sa fiu in alte locuri, mai sus cotate, ca sa zic asa. Am avut un scuces deosebit cu Omul-Barca, lucrare care a stat doi ani pe Tamisa, si pot sa spun ca, pana si acum, in toamna acestui an, la ultimul meu open-studio, oamenii au venit si m-au intrebat unde este lucrarea de pe malurile fluviului si de ce nu mai poate fi vazuta acolo. Or, dupa atatia ani de zile, faptul ca-si amintesc de ea nu e un detaliu pe care sa-l treci usor cu vederea.
- Ati expus la Londra, ati expus la Bucuresti. Care e diferenta?
- Diferenta consta, evident, in absenta, respectiv prezenta art dealer