Pe 10 noiembrie, cu cîteva zile înainte ca greva să înceapă, la Centre Culturel Suisse din Paris a avut loc vernisajul expoziţiei "LâEurope en devenir (Partie 2)", curatoriată de teoreticianul şi profesorul român Marius Babias, director al Neuer Berliner Kunstverein (NBK). Expoziţia extrem de densă ne arată exact Europa în care trăim. O Europă în transformare, în devenire, încă ruptă, pe care doar arta, ca perfect mediator între Est şi Vest, are puterea să o ducă către o altă stare: Noua Europă. O Europă exact aşa cum am resimţit-o cîteva zile mai tîrziu în metroul parizian.
Timp de aproape două săptămîni, greva transporturilor a paralizat întreg Parisul: a trebuit să ne adaptăm cu toţii, să anulăm întîlniri, să inventăm noi trasee, să ne îngrămădim în metrouri pline. Lucru obişnuit pentru un bucureştean, dar nou pentru un parizian. Ceea ce frapează este atitudinea: la Paris nimeni nu protestează, nu jigneşte, din contră. Feţele încrîncenate ale bucureştenilor se transformă la Paris în chipuri destinse, amuzate de situaţia aparte. Oamenii glumesc, rîd, nu se plîng, fac loc - acolo unde nu e loc! - altor călători, se strecoară uşor, inventează noi figuri de balet urban. Şi nu se revoltă, ba din contră, sînt solidari cu greva, o înţeleg, o acceptă. La Centrul Cultural Elveţian, artiştii care expun în a doua parte a expoziţiei "LâEurope en devenir" nu aparţin Elveţiei: sînt cehi, slovaci, bulgari, români, cetăţeni ai Republicii Moldova, spanioli, francezi, finlandezi, germani. Ceea ce Babias ne explică la nivel teoretic, în discursul său, devine senzorial, epidermic, în sălile de expoziţie, în care artiştii dublează spaţiul existent, îşi fac propriul loc. Acestor săli li se adaugă project room, în care curatorul şi asistentul său, Vlad Morariu, au pus la dispoziţia vizitatorilor numeroase materiale produse în timp în cadrul mai multor proiecte transdiscipl