Revolutia din decembrie 1989 a fost in primul rand o revolutie pentru redobandirea vietii, a vietii noastre, confiscate de statul comunist.
A fost, de aceea, o revolutie pentru Fiinta, in sensul profund al cuvantului; o revolutie contra "teroarei istoriei", a istoriei care siluise sufletul, datinile unui popor stravechi. In viata planificata de catre partid a Romanilor de atunci, a erupt navalnica, ca dintr-un vulcan care se credea stins, flacara Fiintei unui popor, din adancurile sale ancestrale, neintinate si necorupte. In decembrie 1989, s-a aratat ca un fulger, pe cerul de iarna al Romaniei, partea eroica a sufletului romanesc. "Vom muri si vom fi liberi!", a fost refrenul mioritic al acelor zile. "Vom muri si vom fi liberi"! Unde s-au mai auzit in Europa asemenea lozinci? In Occident se auzisera multi, multi ani la rand, cugetari de felul "besser roht als toht" -"mai bine rosu decat mort"-, intr-o vreme cand la noi temnitele gemeau de detinuti politici si cete de tarani, studenti, fosti militari, intelectuali, multi imbracati inca in neaosul port strabun, mai luptau in munti. De aceea, explozia izbucnita la 16 decembrie 1989 la Timisoara, in pofida fortelor de represiune care au tras in popor, au zdrobit cu tancurile oameni care le ieseau in cale cu flori si cruci, a fost in fata lumii un spectacol neobisnuit, de o maretie tragica. Daca judecam diferenta intre teroarea dintr-o dictatura totalitara comunista si un regim monarhic, ca cel al blandului Ludovic al XVI-lea sau al tarului pravoslavnicei Rusii, care nu a omorat nicicand milioane de oameni ca "tarii rosii", ne dam imediat seama ca in comparatie cu ceea ce s-a petrecut la Timisoara si Bucuresti in 1989, caderea Bastiliei sau a Palatului de Iarna la Petrograd, cu toate urmarile lor istorice de netagaduit, par, totusi, niste serbari vesele pentru copii.
Desigur, Revolutia romana s-a stins r