Mocanita, care altadata ii transporta pe minerii din Tara Motilor la Mina Gura Barza, a circulat, din nou, sambata, pentru a marca implinirea a 100 de ani de la darea in folosinta a liniei cu ecartament ingust dintre Brad si Criscior.
Un tren in miniatura isi strabate drumul, pufaind printre localitatile din Tara Motilor. Cele patru vagoane impodobite de sarbatoare, cu crengute de brad si beteala, readuc in memoria localnicilor celebra mocanita, simbolul de altadata al motilor care in secolul trecut mergeau in fiecare zi cu acest mijloc de transport spre exploatarea aurifera de la Gura Barza, de langa Brad, sau cu care transportau carbunele. Trenuletul din Tara Motilor ar fi disparut daca un cetatean austriac nu ar fi decis sa investeasca in reabilitarea lui si sa transforme legenda mocanitei in ceva concret, de care se bucura mai ales copiii. Trenul cu patru vagoane, care circula cu maximum 30 de kilometri la ora, a fost reabilitat de Georg Hocevar, un austriac "adoptat" de localnicii din Criscior. Hocevar si-a dorit sa o repuna pe sine, sa o faca functionala si mocanita sa nu ajunga la fier vechi. Hocevar a venit in Romania in urma cu mai bine de sapte ani, a achizitionat calea ferata si trenuletul si astfel a inceput aventura.
Calea ferata dintre Brad si Criscior a fost construita pentru ca Uzina Electrica din Gura Barza sa poata fi aprovizionata cu carbune, dar in timp a fost abandonata. Georg Hocevar a adus o locomotiva cu aburi de la Graz, din Austria, si a repornit mocanita motilor, spre bucuria locuitorilor din Brad si imprejurimi. "Mocanita are o locomotiva care functioneaza cu un amestec de carbuni si lemne. Acesta asigura o temperatura potrivita, astfel incat instalatiile masinariei sa nu fie afectate", povesteste mecanicul locomotivei, Cornel Corinda. Mecanic pe o locomotiva adevarata in viata de zi cu zi, el conduce mocanita, pentru