Principalele companii sunt TAROM, Carpatair, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Lufthansa, Malev, KLM si Czech Airlines, acestea asigurand peste 80% din vanzari. Piata aeriana locala isi va reduce ritmul de crestere in 2008, dupa majorari anuale de 20% in perioada 2006-2007. Cu toate acestea, potentialul pietei ramane ridicat, Romania mentinandu-se si anul viitor in top 10 piete cu cele mai mari cresteri din lume.
Operatorii aerieni de linie regulata prezenti pe piata locala vor cumula anul viitor vanzari de 400 de milioane de euro, fata de 365 de milioane de euro in acest an, potrivit Asociatiei Internationale de Transport Aerian (IATA).
"Anul acesta vom depasi targetul pe care l-am prezis anul trecut (360 mil. euro - n. red.), iar valoarea vanzarilor se va situa la circa 365 de milioane euro", a spus Anca Apahidean, country manager al IATA Romania si Moldova.
IATA contorizeaza vanzarile companiilor aeriene prin sistemul BSP (Billing Settlement Plan), prin care se realizeaza peste 80% din vanzarile de bilete ale liniilor aeriene.
Pana in luna noiembrie, valoarea vanzarilor realizate prin sistemul BSP s-a ridicat la 347 mil. euro, cu circa 22% mai mult fata de perioada similara a anului trecut.
In aceeasi perioada (ianuarie-noiembrie), au fost emise un milion de documente de transport, cu 20% in plus fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Desi cresterea previzionata pentru 2008 are un ritm mai modest fata de cea inregistrata anul acesta, ea mentine totusi Romania in primele piete din lume la dinamica.
In anii 2006 si 2007, Romania a avut una din cele mai mari cresteri pe piata aeriana, de peste 20%.
Practic, integrarea in Uniunea Europeana a fost un impuls pentru companiile aeriene deja existente pe piata, cat si un motiv in plus pentru "new-entry"-uri.
"Printre com