Turismul de cumparaturi din Ungaria, Austria sau Germania explodeaza in perioada sarbatorilor. Romanii, atat din orasele de granita cum e Oradea, dar si din Cluj, Deva sau Bucuresti, se duc la cumparaturi cu avionul, automobilul sau chiar autocarul pentru aprovizionari, cadouri ori comert. Motivatia: “produse de firma, reduceri mult mai mari si mai dese”. Turismul de shopping a golit vistieriile caselor de schimb valutar de forinti.
Una dintre destinatiile preferate pentru turismul de shopping sunt mall-urile si supermarketurile din Ungaria. Cel mai frecvent, romanii aleg sa mearga la cumparaturi in Nyiregyhaza, Debrecen, Bekescsaba sau Budapesta. “Cam acestea sunt locatiile de unde se fac cumparaturile. in general se merge pe haine si mancare, pentru ca este mult mai ieftina”, spune Dinu Branzan, care detine un magazin de haine in Baia Mare.
Luna decembrie este luna soldurilor in magazinele de haine din Ungaria. De exemplu, un trening Nike Cortez poate fi cumparat in Ungaria cu 100-150 de lei, pe cand la reprezentantele Nike din Romania acesta ajunge la 350-400 de lei.
Whisky ieftin de la Tesco
Pentru mancare, cel mai ades romanii prefera sa cumpere din lantul de supermarketuri si hypermarketuri Tesco, omniprezent in Ungaria. Aici, o sticla de Johnnie Walker Red Label la 0,7 l costa 40 de lei, pe cand in Romania acelasi produs ajunge si la 65-70 de lei.
Clientii romani ai magazinelor din Ungaria cumpara si alte produse: cosmetice si de ingrijire corporala, sampon, gel pentru dus, creme etc. Ei sunt convinsi mai degraba de calitatea mai buna a produselor decat de preturile mai mici, pentru ca diferentele de costuri nu sunt foarte mari.
„Diferenta e cam de doi lei pe produs, dar calitatea e mai buna. De obicei luam din Ungaria alimente, sampon, gel de dus, ciorapi, podoabe pentru brad, cafea. De exempl