Dupa Lord of the Rings, Harry Potter si Cronicile din Narnia, Hollywoodul initiaza o alta serie spectaculoasa, ecranizare a cartilor multipremiate ale scriitorului britanic Philip Pullman. Trilogia lui Pullman, intitulata His Dark Materials, cuprinde The Golden Compass (cu titlul original britanic Northern Lights), dupa care a fost realizat filmul de fata, The Subtle Knife, publicat in 1997 si The Amber Spyglass, publicat in 2000. Cele trei romane au castigat deja numeroase premii (inclusiv The Whitbread Book of the Year pentru cel de-al treilea volum), iar trilogia s-a vandut pana in prezent in 14 milioane de exemplare in toata lumea. Dincolo de cifre insa, aceasta consistenta intreprindere literara se diferentiaza de restul productiilor de gen prin originalitatea si profunzimea ideilor care anima povestea si personajele, invitand cititorii (iar acum si spectatorii) intr-un univers straniu si enigmatic, nu prea abordat pe segmentul de varsta al destinatarilor. Pe schema clasica a basmului, imaginatia lui Pullman grefeaza o serie de elemente care apropie atmosfera filmului, printre altele, de imaginea lumilor de tip concentrationar, in care o entitate dictatoriala controleaza strict mintea locuitorilor. De data aceasta - in povestea aceasta - e vorba despre copii luati prizonieri de prin toata lumea si dusi in tinutul inghetat al Nordului. Acolo, intr-o cetate fioroasa, care arata la exterior ca o inchisoare, iar inauntru ca un spital SF inecat in neoane si aparatura sofisticata, copiii sunt transformati in fapturi fara vointa, bucurie, curiozitate ori vreo urma de rebeliune, prin separarea brutala - de altfel, cea mai induiosatoare si dureroasa secventa a filmului - de daimonul lor (definit atat de plastic de vechii greci drept spirit protector, magic, care reprezinta forta interioara a fiecarui om si tradus, din pacate, atat de neinspirat, "demon", ceea ce ii d