O expozitie cu aproape 400 de fotografii. Ele alcatuiesc o imagine terifianta. Iar dispunerea lor iti creeaza senzatia unui labirint. Cum fotografiile au dimensiuni mari si sunt asezate unele langa altele, impresia de continua deconstructie, de distrugere, de paragina este extrem de puternica. Tonul nu este unul elegiac, nostalgic, paseist, ci profund acuzator: "Iata ce-ati facut dintr-o civilizatie, dintr-o cultura, dintr-o lume!". Expozitia lui Peter Jacobi de la Muzeul National de Istorie a Romaniei m-a dus cu gandul la Vizita batranei doamne a lui Durenmatt.
Intors pe meleagurile parasite in urma cu aproape 30 de ani, Peter Jacobi vrea sa ne spuna povestea plecarii sale si justificarea acesteia. Originar din Mercheasa(Streitfort), dar nascut la Ploiesti, plecat in 1970 din Romania, dupa ce absolvise Academia de Arta, Sectia sculptura, se intoarce dupa caderea comunismului.
Revine cu expozitii (1993, 2002), dar si pentru a peregrina prin satele transilvane, inventariind in special bisericile fortificate ale sasilor, unele din secolul al XII-lea, precum cea din Cisnadioara - functionala inca -, dar surprinzand cu ajutorul aparatului de fotografiat si alte insemne ale unor culturi si civilizatii prezente pe teritoriul romanesc (pentru ca asta inteleg din prezenta unei imagini precum cea a sinagogii din Vatra Dornei, de exemplu).
Istoria coloniilor sasesti de pe fostele "teritorii regale" - aflate pe o arie destul de restransa de-a lungul arcului carpatic - este componenta a istoriei contorsionate, convulsionate si adesea dramatice, daca nu chiar tragice, a acestor tinuturi. Nici mai mult, dar nici mai putin!
Cu un specific de civilizatie, cu un inventar de coduri culturale, in care primeaza soliditatea si rigurozitatea, coloniile sasesti au fost supuse inca de la inceputuri unor valuri succesive de atacuri in scop de jaf, fie de cat