Marius Babias este unul dintre cei mai respectati critici de arta din Germania. A emigrat din Romania in 1974 impreuna cu familia. Era copilul unor emigranti care la orele de curs avea probleme de adaptare in special din cauza dificilei limbi germane. Astazi este o personalitate culturala in Germania, fiind editorul si autorul a peste 20 de carti si profesor de teoria artei la mai multe universitati germane. Un interviu plin de inteligenta, recomandabil doar persoanelor care au chef sa gandeasca.
Vlad Mixich: Ati reusit in Germania sa deveniti un critic de arta de succes. Credeti ca e compatibil cuvintul succes cu calitatea de critic de arta roman? Si prin ce s-ar defini un astfel de succes in Germania versus Romania?
Marius Babias: Succesul e o chestiune relativa. El depinde foarte mult de modalitatile prin care este atins si, in ultima instanta, de modelele de rol ale unei societati. Poti usor atinge succesul daca te integrezi in tiparul pe care un anumit public asteapta sa ii fie deservit.
Poti astfel foarte bine sa ai succes adoptind tactica scandalului, doar ca sa dau un exemplu, dar prin asta nu inseamna ca ai si reusit sa spui ceva; e mult mai greu insa daca esti un personaj incomod. Pina la urma chestiunea se reduce la ati crea idoli, la a-i construi, la ati modela existenta in functie de ei – iar eu nu cred in idoli. Ma vad mai degraba ca pe o persoana care lucreaza in slujba comunitatii decit ca pe cineva care cauta sa fie original cu orice pret.
Pentru mine sunt mult mai importante rezultatele concrete pe termen lung ale proiectelor mele decit faptul ca incidental e posibil ca presa, mass media in general, sa se concentreze asupra muncii mele intr-un anumit moment. In general insa, nu cred ca nationalitatea conteaza foarte mult in faptul ca figura cuiva poate sa se impuna intr-un anumit domeniu sau nu. Sunt a