Cu mai bine de un milion de bilete vandute in Franta, "Moliere", filmul biografic despre marele creator de teatru francez, este clar un succes de box-office. Dar acest succes se explica mai degraba prin consistentul patriotism cultural din Hexagon (patriotism care justifica si surprinzatoarele incasari ale lui "432", vizionat, dupa confirmarea de la Cannes, de aproape 300.000 de francezi, in comparatie cu doar 70.000 de romani).
Filmul lui Laurent Tirard este interesant mai mult datorita premiselor. O metoda din ce in ce mai apreciata la Hollywood, cel putin in cazul biografiilor: ia un scriitor celebru, imagineaza-l in situatii inspirate din operele lui si ai toate sansele sa obtii un biopic cu iz de ecranizare, dar interesant si cu vino-incoace pentru membrii Academiei americane de film. Cel mai bun exemplu este "Shakespeare in Love", care obtinea in 1999 nu mai putin de sapte premii Oscar.
Si Tirard porneste de la premise asemanatoare. Ia un Moliere (Romain Duris) de numai 22 de ani, tanar actor convins ca tragediile sale vor impresiona lumea intreaga, dar inglodat in datorii si deloc apreciat pentru creatiile sale sforaitoare. Aruncat in inchisoarea datornicilor, Moliere este scos de un oarecare domn Jourdain (Fabrice Luchini), al carui scop este sa foloseasca talentul scriitoricesc si diplomatic al tanarului sau protejat pentru a uimi si cuceri o frumoasa aristocrata, Climene (vesnic supra-apreciata Ludivine Sagnier). Primit in casa lui Jourdain, unde trebuie sa se prefaca a fi preot, pentru a nu isca suspiciunea doamnei Jourdain (excelenta Laura Morante), Moliere se va confrunta cu situatii de un umor nebun, care-i vor servi ca material pentru suculentele sale comedii.
Salvat de distributie, "Moliere" are mult de suferit din cauza lentorii. Sclipitoarele replici ale dramaturgului, qui-pro-quo-urile delicioase, travestiurile si complicatele sa