De rasă ● American Gangster (SUA, 2007), de Ridley Scott.
Un film care se intitulează American Gangster îşi mărturiseşte implicit o ambiţie grandioasă: aceea de a impune în iconografia cinema-ului o figură capabilă să-i eclipseze pe Corleone padre e figlio, pe Scarface şi pe "băieţii buni" ai lui Scorsese. Filmul lui Ridley Scott e prea superficial pentru asta. Acestea fiind spuse, American Gangster trebuie văzut. Din punct de vedere al scriiturii cinematografice, este cel mai virtuozic film american al anului, precum şi cel mai cursiv film al lui Scott (mai liber decît Alien, mai clar decît Blade Runner, mai fin decît Gladiatorul). Tehnica narativă a lui Scott şi a scenaristului Steven Zaillian e într-adevăr superbă: deşi povestea întemeierii şi a pierderii unui imperiu gangsteresc e, în liniile ei principale, aceeaşi de la un gangster la altul şi de la un film la altul, detaliile sînt adesea neobişnuite şi prezentate curat, fără gonflaj "artistic"; deşi structura e una de tip clasic, cu două planuri - al hoţului şi al vardistului - care converg treptat, personalităţile protagoniştilor sînt proaspăt create şi nu luate de-a gata din mitologia genului, iar destinele lor par scrise chiar de ei, de la ei din cap, şi nu după dictarea unei tradiţii cinematice promovate forţat la rangul de Destin cu d mare.
Acţiunea începe în 1968, cînd Martin Luther King tocmai a murit şi mişcarea Black Power e la apogeu; tot mai mulţi afro-americani se afirmă în tot mai multe domenii. Personajul titular (Denzel Washington) se numeşte Frank Lucas (atît în film, cît şi în viaţa reală) şi se afirmă în comerţul cu heroină. E discret şi controlat, ţine la maniere şi rareori face greşeli de gust. Consideră că "cel mai slab om dintr-o cameră e întotdeauna ăla care sare cel mai mult în ochi" şi e în stare să facă o criză de furie din cauza unor subalterni care se maimuţăresc cu