În ultimele luni, preţurile alimentelor au avut creşteri importante, ceea ce a dus la depăşirea ţintei de inflaţie stabilite de BNR pentru acest an. Tendinţa va continua şi în 2008, în primul rând ca efect al scumpirii produselor agroalimentare importate din Uniunea Europeană. Perioada sărbătorilor este benefică pentru comercianţi. Pentru consumatori, ea a adus din nou majorări de preţuri la produsele alimentare, chiar de 20% într-o singură săptămână. Producător
În ultimele luni, preţurile alimentelor au avut creşteri importante, ceea ce a dus la depăşirea ţintei de inflaţie stabilite de BNR pentru acest an. Tendinţa va continua şi în 2008, în primul rând ca efect al scumpirii produselor agroalimentare importate din Uniunea Europeană.
Perioada sărbătorilor este benefică pentru comercianţi. Pentru consumatori, ea a adus din nou majorări de preţuri la produsele alimentare, chiar de 20% într-o singură săptămână. Producătorii consideră că această evoluţie a fost determinată de cererea foarte mare, de lipsa de eficienţă a sistemului de distribuţie, dar şi de comportamentul consumatorilor. „Dacă toată populaţia aşteaptă să se aprovizioneze într-o singură săptămână, este evident că vânzătorul, când a văzut că are doar cinci tone de carne comandată şi o cerere de 15 tone, preferă să ridice preţul şi să pună un adaos de 30%-50% decât să rămână cu magazinul gol. Dacă populaţia s-ar aproviziona ritmic, preţurile nu ar putea creşte atât de mult“, consideră Gheorghe Caruz, preşedintele Patronatului Român al Cărnii de Porc.
Mărfurile alimentare încă deţin o pondere foarte ridicată (39%) în coşul de consum al populaţiei din România. Din această cauză, orice scumpire semnificativă a acestora conduce atât la o scădere a puterii de cumpărare, cât şi la un impact puternic asupra inflaţiei. Fără a lua în cal