» O ordonanta de urgenta despagubeste, in medie, cu 20.000 lei (5.800 euro) 37.462 de romani cu CEC-uri de autoturisme
» Peste 900.000 de romani aveau carnete de economii pentru Dacii la inceputul anilor ’90.
Aproape 37.500 de romani care au avut, timp de 17 ani, incapatanarea de a-si mentine intacte carnetele de CEC pentru cumpararea unor masini Dacia vor primi de la stat o compensatie care se apropie de valoarea din 2007 a unui autoturism Logan. Asta pentru ca guvernul a decis, printr-o ordonanta de urgenta, sa despagubeasca persoanele care au constituit, pana la data de 15 februarie 1992, depozite la Casa de Economii si Consemnatiuni (CEC) destinate achizitionarii de autoturisme, pe care le-au mentinut intacte.
Despagubirea, considerata de unii analisti un gest electoral, nu ajunge decat la 4% din romanii carora inflatia galopanta si devalorizarea brutala a leului dupa 1989 le-au spulberat economiile plasate in CEC-uri pentru autoturisme.
"Au fost initial 900.000 de romani pe care anul 1990 i-a prins cu carnete CEC pentru masini", spune Eugen Radulescu, fostul presedinte al CEC. Majoritatea si-au retras in timp economiile, deoarece orice tentativa de a recupera integral pierderea a fost un esec. "Unii posesori de carnete CEC pentru autoturisme s-au adresat Curtii Europene pentru Drepturile Omului (CEDO) pentru recuperarea banilor, dar au pierdut deoarece CEDO a constatat ca nu exista un contract clar intre deponenti si CEC in care sa se stabileasca obligatia furnizarii masinii. De altfel, imediat dupa 1990 preturile unui autoturism Dacia au crescut, ajungand in 1991-1992 spre 200.000 lei, depasind valoarea depunerilor standard", spune fostul presedinte al CEC.
Ordonanta da satisfactie nu doar deponentilor de dinainte de 1990, ci si acelora care au efectuat depuneri de sume la CEC in vederea achizitionarii de autoturism