Anul 2008 va fi, pentru piata mass-media din Romania, un an al consolidarii si al falimentarii, al nisarii si al digitalizarii, sub semnul unor tranzactii de proportii. Cu o crestere a pietei intre 15-30%, media romaneasca ar putea, pe de alta parte, sa faca un pas de 10 ani inapoi, spun analistii si reprezentantii grupurilor de presa chestionati de Wall-Street.
“Anul 2008 va fi anul 1998 pentru piata media romaneasca”, crede consultantul media Iulian Comanescu. Banii varsati de mogulii media pentru sustinerea diferitelor proiecte cu audiente mici au dus la formarea unui tablou artificial in mass-media romaneasca, sustine specialistul, adaugand ca numarul mare de titluri si posturi TV, cuplat cu audientele mici ale celor mai multe dintre ele formeaza un peisaj media variat si pauper, asemanator cu lupta de supravietuire pe care publisherii autohtoni o dadeau in urma cu 10-12 ani, inainte de venirea grupurilor straine.
“A fost amanata cu alte cuvinte clarificarea de pe diferite segmente de piata, pe care multi o prevedeau cand s-a vazut ca PSD a pierdut meciul si finantarile guvernamentale pentru ziare cu tiraj mic, prietenoase cu puterea se vor opri”, a adaugat consultantul. Alaturi de peisajul media variat si pauper, pasul inapoi va fi provocat, in 2008, si de abaterile de la etica jurnalistica, violenta discursului, proasta calitate a textului si polarizarea politica.
Mult asteptata limpezire a pietei se va produce, totusi, in 2008, prin intermediul consolidarilor si al falimentelor, crede Dragos Stanca, Director General Publishing, Print si Online, in cadrul Grupului Realitatea-Catavencu. “Cred ca va fi un an al consolidarilor in «media traditionala» si al boom-ului zonei new media. Cred ca se vor produce miscari interesante care vor consta fie in achizitii, fie in falimente”.
“Nisare si digitalizare”, rezuma Catalin Tolontan, redactor-se