Romania este campioana vanzarilor cu amanuntul din Uniunea Europeana. Potrivit Eurostat, avansul inregistrat in luna octombrie 2007, fata de perioada similara din 2006, a fost de peste sapte ori mai accelerat in cazul Romaniei decat media celor 27 de state membre
Concret, vanzarile din sectorul de retail au urcat cu 13,9% in Romania, in timp ce cresterea medie din UE a fost de 1,9%, doar Polonia inregistrand un ritm de crestere apropiat celui consemnat in tara noastra – de 13,3%. Pe locul trei in topul celor mai importante majorari s-a plasat Lituania, cu 11,5%.
Cu toate acestea, ritmul de crestere a comertului cu amanuntul din tara noastra a fost cu 10,9% mai lent comparativ cu luna septembrie a anului trecut, ceea ce inseamna ca si comportamentul consumatorilor romani s-a inscris cumva in tendintele consemnate in celelalte tari din zona euro, unde vanzarile de retail au scazut cu mult mai mult decat se asteptasera analistii.
Daca insa pentru Romania, o astfel de reducere a consumului ar fi salutara intrucat avansul este mai ingrijorator, pentru ca se reflecta in adancirea deficitului de cont curent, reducerea vanzarilor in celelalte tari a constituit o veste cat se poate de proasta. si aceasta pentru ca scaderea vanzarilor de retail este in conformitate cu reducerea increderii in economie si a optimismului consumatorilor, dupa cum arata un alt sondaj lunar realizat de Comisia Europeana.
"Datele sunt foarte proaste. Nu cunoastem amanunte, dar consumul din Germania si probabil Franta au avut o contributie la reducerea vanzarilor", a declarat Holger Schmieding, analist la Bank of America. Este al doilea declin lunar consecutiv, ceea ce arata reactia puternica a consumatorilor la majorarea pretului alimentelor si carburantilor si ar putea determina o stagnare a consumului in trimestrul patru al anului trecut, a spus Sc