Costul sectiunii 3B din Autostrada Transilvania, in lungime de 75 de km, fixat initial prin contract la 470 de milioane de euro, a fost majorat si va fi de un miliard de euro. Mai exact, pentru cei 75 de km de asfalt ai sectiunii 3B Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) va plati companiei americane Bechtel peste 40% din valoarea stabilita in 2003 ca fiind necesara pentru construirea intregii autostrazi. Bineinteles, din bani publici.
Asta dupa ce americanii
de la Bechtel si partenerii lor de la IPTANA, anterior, tot din proiectare au scumpit cu 290 de milioane de euro costurile de realizare a sectiunilor 2B si 3C ale Autostrazii Transilvania, majorari pe care vi le-am prezentat in numarul anterior.
aceasta noua escaladare a pretului contractului Bechtel nu i-a speriat pe guvernanti. Dimpotriva, conducerea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a actionat de parca ar fi in solda americanilor de la compania Bechtel. Atentionati de catre firma de consultanta Scetauroute-BCEOM ca majorarea enorma a pretului pentru sectiunea 3B, de la 470 de milioane de euro la un miliard de euro, nu se justifica, directorii Companiei de Autostrazi au ignorat semnalul. Au tras de timp pana pe data de 20 noiembrie 2007, cand si-au oferit avizul favorabil pe proiectul de un miliard de euro, realizat de firma de proiectare IPTANA.
"Reteta" Bechtel, aplicata de IPTANA
Potrivit documentelor pe care le detinem, scumpirea enorma a sectiunii 3B a avut la baza aceeasi practica patentata deja de Bechtel la celelalte doua segmente de autostrada la care au inceput lucrarile: modificarea solutiilor tehnice de realizare a autostrazii, cresterea cantitatilor de lucrari si materiale, precum si inlocuirea unor repere ieftine cu unele cu valori mai mari chiar si de 10 ori. Desi face