In cei sase ani de cand apare catalogul Tineri artisti romani al absolventilor Universitatii Nationale de Arte, editat si initiat de Fundatia Ileana, am mai intalnit varfuri in sculptura, dar parca niciodata ca in anul 2007 nu a stralucit atat aceasta sectie.
Publicatia, recent aparuta, acorda un spatiu important absolventilor de sculptura intre care se remarca in primul rand Valentin Duicu, cu o lucrare de reala forta - un nud masculin rondboss, modelat in ghips, de o marime superioara celei omenesti obisnuite, redat intr-o miscare originala si intitulat Spaima zmeilor.
Alaturi de celelalte lucrari, acest nud arata o inzestrare si o vigoare artistica de mare intensitate, care, bine conduse de o educatie estetica superioara si o munca constanta, i-ar putea duce energia d-lui Duicu, spre beneficiul sculpturii romanesti, pe un fagas bun, de lunga perspectiva.
La fel de interesant, chiar daca nu si de spectaculos, este demersul lui Silviu Nicolae Spirescu, care exploreaza indelung volumele, texturile, in obiecte-sculpturi in materiale dure ce, uneori, cel putin in cazul sculpturilor-carti, mi-au evocat un mare talent, apus, cel al lui Ion Bitzan. Gabriela Tofan nu si-a ales un drum usor; ore si ore de studiu, de modelaj si de reflectie asupra problemelor sculpturii sunt incununate cu deosebit succes de lucrarea ei de licenta, Stare, reprezentand un nud de tanar, tot un rondboss - portelan, ghips - ce sta parca sa paseasca dincolo de marginea unei structuri geometrice, simbolice, de lemn.
Dar nu e pasul egiptean funerar, e pasul, poate, din Taking Off, data fiind silueta afirmativa, plina de elan, a acestui corp tanar modelat de artista. Cumintenia lemnului e subiectul, poate, al sculpturilor pure, senine, cvasi-abstracte semnate de Mihnea Daniel Grigore, in timp ce drapajele sofisticate in dialog cu anatomia umana, cu un accentuat parfum de antic