- Cultural - nr. 7 / 11 Ianuarie, 2008 Filmul "Casa din vis", difuzat recent de B1 Tv, a fost un prilej de a vedea o partitura a Maiei Morgenstern, in care, datorita regizorului Ioan Carmazan, depaseste performanta realizata in filmul lui Mel Gibson, exact cu acelasi look (dar filmul e facut inainte de "Patimile"), tot in rolul unei mame indurerate care isi cauta disperata fiul si il gaseste…in biserica. De altfel, doamna Morgenstern are in total trei copii, tragismul cu care joaca rolurile de mama fiind iesit din comun. In "Casa din vis" (in care doar magnificul Gheorghe Dinica o egaleaza) peisajul este unul extrem de sarac, rustic, nuntile, inmormantarile, imperecherile, ospetele, ruinele in care apar ingeri cu aripi de culoarea cerului sunt toate altfel, specifice ritualurilor din lumea satului romanesc…, limbajul metaforic este greu de inteles pentru cei ce nu sunt cinefili avizati. Ioan Carmazan a mai regizat "In fiecare zi Dumnezeu ne saruta pe gura", "Sania albastra" (filmul care a consacrat-o pe Diana Gheorghian ca mare actrita, nu doar frumoasa ca in "Rochia alba de dantela" a lui Dan Pita), "Raport despre starea natiunii", "Lotus", "Tapinarii", "Dragoste de mama", "Lisca", "Margo" (un film controversat pentru care a fost acuzat de misoginism), fiind scenarist de exceptie la "Orient Express" (foto Marina Procopie, actrita care a excelat in filmul in care Dan Bittman a fost un actor mai bun decat o gramada …cu diploma) si suprarealist la "Vlad Nemuritorul". Revenind la Maia Morgenstern, imi aduc aminte cat de mare a fost privilegiul de a ma invita acasa si de a mi-o prezenta pe mama dumneaei, care parea tanara ca si fiica, intr-un apartament simplu, dar ticsit de carti, unde locuia (pe atunci), in Calea Victoriei, pentru simplul fapt ca am cautat-o in locul cel mai intim sufletului sau, Teatrul Evreiesc de Stat, unde o vedeam a treia oara in "Asta seara, Lol