Desi nu pot fi laudate deoarece le-au lipsit coordonarea, viziunea si capacitatea de management, guvernele de dupa 2001 nu au facut prostii majore in domeniul economic, cel putin pana in 2007, si au asezat tara pe o tendinta de crestere si prosperitate, spun analistii de la Societatea Academica Romana (RAS) in raportul "Primul an al Romaniei in UE".Romania ar trebui sa abandoneze practica de a tine secretul in chestiunea cheltuirii fondurilor europene si sa creeze, pentru uzul public, un sistem trimestrial sau semestrial de raportare, structurat pe principalele programe, recomanda SAR.
"Acest tip de date exista in sistem si pot fi publicate cu cost zero, dar in prezent sunt tinute la secret intr-un cerc restrans de oficiali romani si la DG Regio in Bruxelles", spune raportul SAR.
In esenta, deficitul bugetar, inflatia si angajamentele financiare ale Guvernului din a doua jumatate a anului 2007 ar trebui urmarite mai bine, iar datele privind fondurile de asigurari sociale prezentate de Executiv se bat cap in cap. Nerealista este si speranta, inclusa in calculele bugetare, ca Romania va reusi sa absoarba fonduri europene in valoare de 4 miliarde euro dupa ce n-a reusit sa atinga plafonul annual de cheltuieli de 2 miliarde euro. "Devierile anterioare de la planificarea bugetara n-au fost niciodata discutate si explicate si nu s-a invatat nici o lectie din aceste experiente", avertizeaza analistii de la SAR.
Reforma fiscala, descrisa de introducerea cotei unice, a fost un succes, a marit veniturile bugetului de stat, a atras investitii straine directe si nu s-a transformat intr-o povara pentru romanii mai saraci, concluzioneaza raportul anual al SAR.
Insa veniturile in plus capturate la bugetul statului nu au fost prost planificate si cheltuite. Totusi, noteaza raportul Societatii Academice, implicarea statului in economie s-a diluat, au fo