Pretul motorinei a ajuns sa fie mai mare decat cel al benzinei de la inceputul acestui an, surprinzandu-i pe consumatorii obisnuiti dintotdeauna ca motorina sa fie mai ieftina si dand peste cap calculele celor care si-au cumparat masini cu motoare diesel. Care este explicatia?
Principala cauza a scumpirii motorinei este majorarea accizelor percepute pentru acest tip de produs coroborata cu cotatiile internationale care pe tot parcursul anului 2007 au fost mai mari decat cele pentru benzina.
In acelasi timp insa, accizele pentru benzina au fost mentinute la acelasi nivel, ceea ce explica partial motivul pentru care pretul motorinei la pompa l-a devansat pe cel al benzinei. Desi specialisti in domeniu spun ca este vorba despre o situatie conjuncturala, confirma ca acesta este trendul pe termen lung din cauza cererii mult mai mari pentru acest tip de produs care alimenteaza la randul ei cotatii mai ridicate pentru motorina decat pentru benzina pe pietele internationale.
"La inceputul anului am asistat la un boom in ceea ce priveste pretul la pompa al acestei categorii de produs. Majorarea accizelor pe piata interna corespunde cu necesitatea alinierii la cotele practicate pe piata europeana. In acelasi timp insa, cotatiile internationale au fost cu mult mai mari pentru motorina pe tot parcursul anului trecut. Faptul ca motorina a ajuns sa fie mai scumpa pe piata locala a fost un efect de conjunctura", spune Dan Ionescu, vicepresedinte al diviziei de trading din cadrul grupului petrolier Rompetrol.
Si reprezentantii Petrom, cea mai mare companie romaneasca, spun ca este vorba de o situatie contextuala, in conditiile in care accizele la benzina au ramas la aceeasi valoare.
"Saptamana aceasta, la pompe benzina va fi mai scumpa pentru ca a avut loc o reechilibrare a cotatiilor internationale", spune Ionescu.
Pe termen lung insa, este