Elevii „tachinaţi“ pot rămâne cu traume pe viaţă
“Pe aici nu se trece!”, “Scapă cine poate!” sunt doar două dintre modurile în care elevii sunt abordaţi, pe holurile şcolii, de colegii mai mari. Psihologii spun că o astfel de atitudine nu este specifică numai tinerilor şi are la bază susţinerea unui fel de test din partea celor proaspăt intraţi într-un grup.
“În general, în structura grupului deja format se ridică presiunea dovezilor care certifică statutul de viitor membru. Nou-veniţii sunt supuşi unor tratamente speciale, nu numai în cazul adolescenţilor”, explică drd. Mirela Zivari.
„Botezul“ elevilor de clasa a IX-a este un exemplu clar prin care tinerii încearcă să îşi arate superioritatea, el fiind prezent mai mult în liceele în care predomină baieţii, “ritualurile iniţiatice fiind din seria filmelor de groază”. Specialiştii atrag atenţia că efectele tachinărilor pot fi destul de grave, persistenţa răutăţilor putând lua forma unor adevărate obsesii.
“Sunt situaţii în care elevii tachinaţi au ales chiulul, transferul la o altă şcoală, pentru că nu mai suportau răutăţile colegilor mai mari. Mai mult, fenomenul găştii în liceu e pe cale să devină o obişnuinţă, iar iniţierile pentru a fi acceptat ajung spre limita patologicului”, susţine psihologul Mirela Zivari.
Sfaturi practice pentru adolescenţii tachinaţi
Elevii care sunt ţinta unor astfel de răutăţi trebuie să apeleze la ajutorul profesorilor, al conducerii liceului, al psihologului sau consilierului şcolar, care pot “preveni, ameliora sau stopa, nu prin măsuri punitive, ci creându-le adolescenţilor un mediu suportiv“. Astfel, “creativitatea elevilor, atunci când are o direcţie negativă, poate fi redirecţionată, prin implicarea tinerilor în diverse acţiuni, competiţii, sarcini constructive”, este de părere specialistul nostru.
Mirela Zivari dezvăluie şi câteva din metode