Prima parte a acestei luni a adus două recorduri: preţul internaţional al petrolului a depăşit pentru prima dată pragul psihologic de 100 de dolari pe baril, iar în România motorina a devenit mai scumpă decât benzina. Cotaţia tiţeiului a ajuns, pentru o zi, la peste 100 de dolari barilul, iar volatilitatea preţului continuă să fie foarte ridicată. În opinia specialiştilor de la Institutul de Economie Mondială din Bucureşti (IEM), tensiunea de pe această piaţă este
Prima parte a acestei luni a adus două recorduri: preţul internaţional al petrolului a depăşit pentru prima dată pragul psihologic de 100 de dolari pe baril, iar în România motorina a devenit mai scumpă decât benzina.
Cotaţia tiţeiului a ajuns, pentru o zi, la peste 100 de dolari barilul, iar volatilitatea preţului continuă să fie foarte ridicată. În opinia specialiştilor de la Institutul de Economie Mondială din Bucureşti (IEM), tensiunea de pe această piaţă este cauzată de un complex de factori, cum ar fi cererea în creştere din partea Chinei şi SUA, scăderea ofertei de ţiţei a OPEC în 2007 comparativ cu 2006 cu aproximativ 6%, dar şi excesul de capital de pe pieţele financiare internaţionale. „Un factor important care a indus creşterea accentuată şi instabilitatea preţurilor a fost reîntoarcerea pe pieţele petroliere la termen a unor investiţii masive provenite din fondurile private de pensii din SUA şi din alte fonduri speculative“, consideră Mariana Papatulică, cercetător în cadrul IEM.
Pentru acest an, analiştii au păreri împărţite cu privire la evoluţiile pieţei. În timp ce reprezentanţii Rompetrol consideră că preţul petrolului va fi cuprins între 100 şi 150 de dolari pe baril, un raport al Băncii Mondiale prognozează un preţ mediu de 84,1 dolari pe baril în 2008.
Ofertă deficitară de motorină @N