Nicolae Iordache Iordache, director de marketing-vanzari al Gedeon Richter Romania, reprezentanta locala a marelui grup farmaceutic maghiar, a raspuns intrebarilor cititorilor Wall-Street, dezvaluind cum va arata piata locala pharma in 2008, ce segmente vor fi motoarele de crestere pentru industria de profil, ce probleme pune forta de munca din acest domeniu si ce ar putea accelera dezvoltarea farmaciilor din mediul rural.
Maria C.: Cum vedeti viitorul pietei pharma din zonele rurale? Ce factori ar putea accelera dezvoltarea acestui sector?
N. Iordache Iordache: Cred ca am sa va dezamagesc dar prin tot ce am lucrat si trait in ultimii 10 ani am fost destul de departe de “sanatatea rurala”. Inconstientul meu asociaza exclusiv farmacia cu orasul. Totusi, am avut o surpriza placuta in ultima zi a anului trecut cand, fiind in vacanta in Botiza- Maramures, am avut nevoie de o farmacie. A trebuit sa merg in comuna de alaturi (Sieu) unde am fost servit chiar daca am ajuns la mai bine de o jumatate de ora dupa ultima inchidere pe 2007.
Mai mult decat atat, am constatat cu placere ca era destul de bine aprovizionata iar farmacista s-a comportat exemplar. In mod cert este nevoie de farmacii in zonele rurale dar, paradoxal, aceasta nevoie nu este si suficienta pentru o dezvoltare vizibila!
Cat priveste factorii care ar putea accelera dezvoltarea acestui sector ar fi unul mai important si alti cativa secundari. Cel principal, avand in vedere ca vorbim de farmacii ca unitati economice, ar fi existenta banilor pentru medicamente la un volum care sa faca profitabil un asemenea demers.
Din nefericire cand ne gandim la zonele rurale vizualizam o populatie imbatranita si adeseori suferinda (si astea ar fi oportunitati) dar nediagnosticata corespunzator, ne- sau subtratata medical, cu un trai mai degraba natural dezvoltat pe fondul unei lipse vizibile de