Realizare de vârf în tehnologia aviaţiei. Nume de cod: A-12. Arhanghelul. Gândit şi construit în hala CIA în urmă cu 50 de ani. Scopul: penetrarea dincolo de Cortina de Fier.
Realizare de vârf în tehnologia aviaţiei. Nume de cod: A-12. Arhanghelul. Gândit şi construit în hala CIA în urmă cu 50 de ani. Scopul: penetrarea dincolo de Cortina de Fier.
În august 2007, serviciul de spionaj al SUA a declasificat informaţiile unui program controversat şi costisitor: OXCART. O familie nobilă de avioane, începută cu A-12, urmat de YF-12A, M-21, D-21 şi SR-71.
Istoricul-şef al CIA, David Robarge, a adunat şi publicat informaţiile în revista “Archangel: CIA’s Supersonic A-12 Reconnaisance Aircraft”. În acelaşi timp, domnul Robarge a fost de acord să discute în exclusivitate cu corespondentul Jurnalului Naţional despre istoria Arhanghelului.
În august 1959, Lockheed-Martin, firma americană producătoare de echipamente specializate şi consacrată ca unul dintre giganţii industriali, care are contracte permanente cu guvernul american, a prezentat modelul A-12, la concurenţă cu varianta celor de la Convair, KINGFISH. Ambele foloseau motoare J58 cu 160.000 de cai putere. A-12 atinsese Mach 3.2 la o altitudine de 2.956 m şi oficialii l-au preferat.
“La 26 ianuarie 1960, CIA a autorizat designul, construcţia, testarea şi suma de 96,6 milioane de dolari”, spune David Robarge. “Odată aprobat planul, era nevoie de o locaţie pentru testări. Nici o bază aeriană din SUA nu era potrivită şi până la urmă căutările s-au oprit într-o zonă abandonată din Nevada, unde condiţiile de securitate erau optime.”
Diavolul la “Area 51”
Sau “The Box”, “Dreamland”, “The Ranch”, cum mai era numită. Celebra “Area 51” nu era mai mult decât staţia de testare a Arhanghelului şi a celorlalte avioane din familia OXCART. “Era în perioada primelor teste