Practica Apple de a restrictiona accesul telefonului sau mobil iPhone la anumiti operatori de telefonie ar putea fi considerata incorecta si, ca urmare, consumatorii nu sunt obligati sa respecte restrictiile, avand tot dreptul sa deblocheze propriul aparat, potrivit comisarului UE pentru protectia consumatorului.
Potrivit legislatiei europene, "un termen contractual care are obiectul si efectul de a limita libertatea consumatorilor de a alege un operator telecom ar putea, in anumite cazuri, sa fie considerat de un tribunal national ca incorect si astfel lipsit de obligativitate pentru consumator", se arata intr-o scrisoare pe care comisarul Meglena Kuneva a trimis-o ca raspuns la o intrebare a europarlamentarului socialist El Khadraoui. De aceea, atunci cand consumatorii isi deblocheaza iPhone-ul, ar putea sa nu se considere ca au incalcat contractul.
Comisarul s-a referit in special la Directiva Termenilor Contractuali Incorecti, care are ca scop "prevenirea dezechilibrelor semnificative in ceea ce priveste drepturile si obligatiile consumatorilor pe de o parte si cele ale vanzatorilor si furnizorilor pe de alta", se mai arata in scrisoare.
Directiva este in prezent analizata pentru a i se aduce eventuale amendamente, pentru a proteja mai bine drepturile consumatorilor. Kuneva a precizat, referindu-se la directiva: "Comisia nu are puteri de punere in aplicare a acestor reguli".
Dupa lansarea in Statele Unite, Apple a inceput in noiembrie sa distribuie iPhone in Europa, dar numai pe pietele din Marea Britanie, Franta si Germania. In Marea Britanie, consumatorii pot cumpara aparate blocate pe reteaua O2. In Franta si Germania exista doua versiuni, una blocata pe cate un operator (Orange si T-Mobile) si una deblocata dar mult mai scumpa.
Khardoui a spus la Parlamentul European: "Sunt ingrijorat ca utilizatorii de