Gyula Halasz este singurul braşovean care a intrat în istoria fotografiei mondiale. Renumit pentru reprezentările Parisului anilor ’30, bărbatul s-a identificat cu numele oraşului de sub Tâmpa sub pseudonimul Brassai, în traducere „Din Braşov”. A fotografiat deopotrivă prostituate şi drogaţi, ziduri mâzgălite şi clădiri celebre, pictori şi scriitori în voga acelor vremuri, precum Picasso sau Salvador Dali. Brassai a fost un artist complet, deşi s-a remarcat ca fotograf: a sculptat, a pictat, a tapiţat, a scris articole de ziar şi a publicat 17 volume de cărţi. Una din scrierile sale, vernisate în 1964, „Conversations avec Picasso” a fost reeditată recent şi lansată săptămâna trecută în Spania, după cum a relatat ArteSpain. Lansarea lucrării în care „scriitorul relatează diferitele conversaţii avute cu pictorul, în tonalităţi intime şi familiare” l-a readus pe marele artist în atenţia publicului.
Braşovul, leagăn
pentru trei ani
Gyula Halasz s-a născut la 9 septembrie 1899, la Braşov. Au apărut speculaţii cum că ar fi provenit dintr-o familie de evrei, însă mai sigur este faptul că tatăl lui era de etnie maghiară. Gyula „s-a dat” în leagănul natal primii trei ani din viaţă. S-a mutat apoi cu familia, la Paris, oraş care l-a adoptat, l-a fermecat, iar mai târziu i-a adus celebritatea. Tânărul s-a specializat pe pictură şi sculptură la Academia de Arte din Budapesta şi apoi la Akademische Hochschule, din Berlin.
Pasiunea pentru fotografie l-a încolţit după anii facultăţii, ani în care a cochetat cu gazetăria. În 1928 îşi închiriază o cameră de hotel în Montparnasse, unde îşi amenajează un laborator foto. Cinci ani mai târziu atinge aprecierea criticilor de artă şi cunoaşte celebritatea. Lumea bună îl ştia deja de „Brassai”, presudonim pe care l-a adoptat în 1930. Brassai înseamnă „Din Braşov”, fiind cel puţin curios faptul că a ales nume