Trei cunoscuti arhitecti romani si un teoretician au realizat, la cererea "Romaniei libere", o selectie personala a cate zece cladiri preferate din Bucuresti, avand mana libera in alegerea criteriilor si putand imbina constructiile de patrimoniu cu noile proiecte cu design modern.
Biserica Cretulescu, 1720-1722. Calea Victoriei nr. 47
Ctitorie a logofatului Iordache Cretulescu si a sotiei sale, Safta, fiica domnitorului Constantin Brancoveanu. Intr-o istorie a arhitecturii Europei, Biserica Cretulescu ar putea reprezenta la cote superlative Bucurestiul, pentru "proportiile sale bine potrivite, pentru eleganta formelor, pentru finetea profilelor si zveltetea siluetei sale" (Grigore Ionescu). Datoram existenta si imaginea ei de astazi excelentei restaurari facute in anii 1935-1936 de arhitectul stefan Bals.
Blocul Aro (Patria), 1929-1934, arhitect Horia Creanga. Bd. Magheru nr. 12-14
Este prima constructie majora de factura moderna realizata in Romania. Reprezinta un moment de rascruce in istoria arhitecturii noastre, aparitia acestei cladiri avand sa influenteze masiv productia de arhitectura romaneasca a deceniului 4 al secolului XX.
In timp ce pe fatadele de pe bulevard si de pe strada Pictor Verona dimensiunea orizontala este marcata viguros prin bandouri de ferestre, verticalitatea turnului este accentuata prin profile dezvoltate pe aceeasi directie.
Prin asezarea turnului "en retrait" fata de Bd. Magheru, Creanga ne lasa mostenire cea mai interesanta rezolvare de colt a Bucurestiului. "Pentru pastrarea acestei perspective si pentru a lasa o fereastra deschisa spre frumosul cartier din jurul Gradinii Icoanei, scuarul din fata Librariei Carturesti nu trebuie sa fie ocupat de o constructie, ci trebuie doar amenajat la nivelul solului si al subsolului", recomanda Alexandru Beldiman.
Halele Obor, 1944, arhite