Utopiile marxiste ne urmaresc inca din copilarie, e clar ca nu vom scapa de ele nici in viitorul galacic si, ce e mai rau, ne vor urmari si in viata de apoi. Cautati un roman S.F. cu extraterestri, crucisatoare stelare si lasere bine incinse? Veti descoperi conflictul dintre un Occident marxist si un Orient fundamentalist. Deschideti o carte de aventuri pentru copii? Veti gasi o bucata orwelliana de "1984". Aveti nevoie de o Carte londoneza a mortilor? Veti descoperi ca pana si mortii au un sindicat!
Iain M. Banks, Spectrul lui Phlebas, Editura Nemira, 2007
Din orice opera spatiala (Space Opera) care se respecta nu pot lipsi extraterestrii cu blana si coarne, conflictele si campurile de batalie galactice, calatoriile supraluminice, evadarile pe muchie de cutit, printesele stelare si, evident, eroul de a carui bravura va depinde soarta Universului. Din acest punct de vedere, "Spectrul lui Phlebas" – primul roman din seria "Cultura" a lui Iain M. Banks – e si nu e o opera spatiala. Extraterestrii, bataliile si evadarile sunt acolo, insa lipsesc printesele; cat despre Bora Horza Gobuchul, eroul romanului, cu greu s-ar putea spune daca, la final, joaca sau nu un rol in Marele Conflict Galactic.
Mai este un motiv pentru care, in ciuda decorurilor si a situatiilor familiare, romanul lui Banks nu e o alta varianta de "Razboiul stelelor". Veti intui dintr-o privire, intr-o opera spatiala pulp, care-s bunii si care-s raii, cine trebuie sa moara si cine va ramane in viata, la final, pentru happy end. Ce-i mana in lupta pe buni impotriva railor e irelevant, si la fel de irelevante sunt si intrebarile metafizice de care s-ar putea impiedica, in cursul evenimentelor, unele personaje. in "Spectrul lui Phlebas" lucrurile nu stau asa.
Adrenalina pompeaza pe sub costumele spatiale, actiunea inghite anii-lumina cu motoarele la maxim, insa, cel