Muzeul National Cotroceni gazduieste pina pe data de 29 februarie expozitia Monumentele noastre in creatia graficianului elvetian Anton Kaindl, realizata in colaborare cu Muzeul de Arta Craiova. Este vorba despre 110 lucrari reprezentind vestigii de arta religioasa – manastiri, biserici, schituri, troite, din Vilcea, Gorj, Mehedinti, Prahova, zone vizitate cu precadere de catre artist, dupa cum a declarat doamna Adina Rentea, director al Muzeului National Cotroceni. „Ceea ce impresioneaza in opera graficianului elvetian Anton Kaindl (1872-1951) este responsabilitatea sa fata de modul de abordare a realitatii, fata de actul creatiei, in care coexista armonios cele doua libertati: Dumnezeu si Omul.“
Anton Kaindl a trait, incepind cu 1921, timp de treizeci de ani in Romania. Initiativa pictorului si gravorului elvetian de a realiza sistematic lucrari cu monumente religioase se inscrie intr-o linie similara cu cea a Scolii Sociologice de la Bucuresti, initiata de Dimitrie Gusti, prin care au fost analizate, respectiv salvate de la uitare o suma de aspecte din peisajul rural aflat in plin proces de schimbare.
Odata cu sfirsitul secolului al XIX-lea incepuse in Romania o campanie de restaurare a principalelor monumente publice, aflate in stare avansata de degradare. In acea perioada ideile de restaurare presupuneau insa interventia masiva asupra obiectului sau edificiului, recurgindu-se nu de putine ori la reconstructii dupa planuri fanteziste. Amintim aici cazul Manastirii Argesului, unde zelul bine intentionat, dar rau directionat al arhitectului Lecomte De Nouy a condus la demolarea partiala a vechiului ansamblu si la reconstruirea sa pe vechile fundatii intre 1875 si 1880, iar sase ani mai tirziu la inlocuirea picturii vechi (din 1517) cu una noua. In aceste conditii, recuperarea variantelor originale dupa desene, gravuri, fotografii sau descrieri r