» Proiectul noii taxe auto, rebotezata "taxa pe poluare", rateaza exact scopul pentru care Guvernul a adus-o pe lume: diminuarea poluarii. O masina noua (Euro 4) este taxata aproape la fel cu una mai veche de 15 ani (non-Euro).
» Paradox romanesc: taxa creste la masinile nepoluante si scade semnificativ la cele poluante. Masura Guvernului este criticata acum si de importatorii de second-hand, si de producatorul autohton de masini.
Noua grila de calcul a taxei de prima inmatriculare, denumita acum taxa pe poluare pentru autovehicule, pare sa dea de ales romanilor intre doua posibilitati: ori isi iau o masina noua si nepoluanta, ori isi cumpara una foarte veche si poluanta. Segmentul de mijloc, al masinilor dotate cu catalizatori Euro 2 si Euro 3, a ramas aproape neschimbat, sumele scazand cu cateva sute de euro. Paradoxul noii taxe este ca inmatricularea unei rable costa doar cu 159 de euro mai mult decat a unei masini noi. Indiferent de marimea motorului, modul de calcul al taxei arata acelasi lucru: poluarea minima este taxata la fel cu poluarea maxima. O alta "aberatie" a noii grile de calcul este pomenirea masinilor Euro 3 vechi de unul-doi ani: asa ceva nu exista, masinile cu aceasta vechime fiind toate Euro 4, dupa cum remarca Liviu Dobrin, directorul general al targului de masini Autovit.
Filozofia oficiala de gandire a acestei taxe a fost, dupa cum ne-au relatat surse guvernamentale, aceea ca speranta de viata a unei masini noi este de 20 de ani, in timp ce o masina veche de 15 ani isi va da sufletul in 5 ani. Concluzia Guvernului: per total, vechitura polueaza mai putin decat masina noua.
Entuziasmul cu care ministrul liberal al Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, a anuntat noua taxa auto, spunand ca europenii sunt de acord cu ea si vor renunta la sanctionarea Romaniei, prin procedura de "infringement", a fost cont