Timp de patru luni, Praga a gazduit cea de-a treia editie a unei manifestari prestigioase: Bienala de Arta Plastica. La eveniment a participat si un grup de plasticieni romani, reuniti sub numele de Scoala de la Cluj. Unul dintre ei, pictorul Serban Savu, prezent in ultimii ani cu expozitii la Verona, Venetia, Ghent, Londra, Los Angeles, Bucuresti, Cluj-Napoca si in galeriile de arta cu vanzare din Italia, Belgia si Anglia, evoca experienta pragheza.
- Am fost invitati sa participam la Bienala de catre Giancarlo Politi si Helena Kontova, curatorii acesteia, in cadrul sectiunii Expanded Painting, aflata la a doua editie. Aceasta sectiune a inclus o minisectiune intitulata Scoala de la Cluj. Politi si Kontova au denumit-o asa incercand sa contureze o realitate, o emulatie care fermenteaza de ceva vreme in orasul nostru. Pe mai multe canale, ei aflasera ca exista la Cluj o serie de artisti de certa originalitate, care au inceput sa fie vizibili pe scena artistica europeana. Unul dintre ei, foarte cunoscut deja, este Victor Man, aflat la a doua participare la Bienala de la Praga si pionierul acestei aventuri.
Au fost invitati in cadrul sectiunii amintite Adrian Ghenie, Radu Comsa si eu. Denumirea de Scoala de la Cluj a reprezentat mai degraba tentativa de a boteza un loc fierbinte pe harta artei contemporane europene, decat referinta la o anumita scoala sau la un sistem academic. Au existat de-a lungul istoriei artei cazuri similare; inclusiv Scoala de la Londra a fost denumita asa fara ca artistii englezi grupati sub stindardul ei sa aiba altceva in comun decat faptul ca lucrau figurativ. Ceea ce se poate spune si despre noi.
- Cum ati ajuns sa intrati in circuitul plastic european, pentru a fi invitati la Bienala?
- In noiembrie 2006, Galeria Haunch of Venison din Zurich a gazduit o expozitie destul de importanta pentru noi, Cluj Connecti