Participarea României la Carnavalul de la Veneţia este, fără îndoială, cel mai important eveniment la organizarea căruia participă Institutul Cultural Român în acestă perioadă. Astăzi, Biblioteca Românească din Paris, care cuprinde un fond de carte de 12.000 de volume, sărbătoreşte 20 de ani de la înfiinţare.
La Berlin, acolo unde peste câteva zile începe festivalul de film, ICR îşi continuă programul "Filme româneşti de ieri şi de azi". "Trafic" şi "Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii" de Cătălin Mitulescu, dar şi "Canton" de Constantin Popescu şi "Duhul aurului" de Dan Piţa, vor fi proiectate la Berlin, între 31 ianuarie şi 27 februarie. Tot la Paris, istoria recentă a României va fi dezbătută de câteva personalităţi franceze.
“Experimentul Piteşti”, dezbătut de psihologi francezi
"Experimentul Piteşti" rămâne în istorie drept una dintre cele mai sinistre tentative de "reeducare" întreprinse de vreun regim comunist (reeducarea fiind aici un eufemism grotesc pentru asasinat moral, depersonalizare, dezumanizare).
Institutul Cultural Român (ICR) Paris, organizează, marţi, dezbaterea "Experimentul Piteşti: mecanismele terorii comuniste", un omagiu adus memoriei personalităţilor din exilul românesc parizian, care au revelat lumii libere teribila tortură psihologică practicată la Piteşti, între 1949 şi 1953, în special Virgil Ierunca şi Dumitru Bacu. Ierunca publica, în 1990, „Fenomenul Pitesti” cea dintâi carte din spaţiul românesc despre “reeducare”, dupã ce fragmente cuprinzãtoare au fost transmise în 1975-1976 la Radio Europa Liberã. (Prima editie a a acestui volum fusese publicatã de Virgil Ierunca, la Paris, în 1981).
Reeducarea de la închisoarea Pitesti, instrumentată de Securitate, cu ştirea şi aprobarea făţişă a conducerii comuniste avea drept scop anihilarea rezistenţei morale a tinerilor detinuţi politici, majoritatea studen