Guvernul a prezentat, duminica, punctul sau de vedere in legatura cu taxa de poluare pentru autovehicule. Ministrul Mediului, Attila Korodi, a declarat ca aceasta taxa exista in majoritatea tarilor europene. "Cu cat gradul de poluare este mai mare, cu atat taxa este mai mare", a adaugat Korodi.
Ministrul a atras atentia ca Bucurestiul este unul dintre cele mai poluate orase din Europa. "Problema poluarii este prioritara pentru Uniunea Europeana, deci trebuie sa fie prioritara si pentru noi", a adaugat Korodi. El a dat asigurari ca noua formula a taxei respecta principiile Comisiei Europene. Taxa pe metri cubi creste in functie de catalizatorul masinii.
"Nu Guvernul roman a inventat aceasta taxa. Ea exista deja in Danemarca, Olanda si Grecia", a mai spus ministrul, precizand ca destinatia taxei este legata exclusiv de fondul de mediu.
Potrivit modificarilor care vor intra in vigoare la 1 iulie, taxa de prima inmatriculare va creste de 2-3 ori pentru masinile noi Euro 4 si va scadea de 10 ori pentru autoturismele mai vechi.
Masinile mai vechi au o taxa de poluare mai mica
Taxa de poluare auto, asa cum a fost redenumita, se va plati doar la prima inmatriculare a unei masini pe teritoriul statului roman, iar formula de calcul pune accent pe durata de viata a masinii si timpul de poluare in circulatie - a explicat Attila Korodi.
"Cu cat o masina este mai veche si mai aproape de casare, si sursa de poluare este mai aproape de a fi stopata. De exemplu, o masina noua are o durata de viata de pana la 20 de ani, deci va polua in tot acest timp, spre deosebire de o masina de 13 ani vechime, care va polua doar cativa ani" - a adaugat ministrul Mediului.
In cazul in care o masina inmatriculata in Romania este vanduta in strainatate, proprietarul primeste inapoi o parte din taxa platita.