Deprecierea monedei naţionale faţă de euro se răsfrânge şi asupra vânzărilor de autoturisme, pentru că majoritatea acestora sunt importate în moneda unică europeană Comercializarea
Deprecierea monedei naţionale faţă de euro se răsfrânge şi asupra vânzărilor de autoturisme, pentru că majoritatea acestora sunt importate în moneda unică europeană
Comercializarea de autovehicule a fost mai mereu o afacere profitabilă, indiferent de marca expusă în vitrină. Totuşi, vânzările masive din ultimii doi ani încep să devină o amintire frumoasă, deoarece cursul valutar influenţezează negativ această activitate economică.
Dacă anul trecut cel mai ieftin Renault Clio Symbol costa 8.649 de euro, adică 285 milioane de lei vechi, calculat la un curs de schimb de 33.000 de lei pentru un euro, în ianaurie 2008, cei 8.649 de euro ajung la valoarea de 330 milioane de lei. La un simplu calcul, diferenţa de curs dintre ianuarie 2007 şi anul acesta a scumpit modelul cu aproape 50 milioane de lei vechi.
În moneda unică europeană, asta înseamnă aproape 1.500 de euro, o sumă destul de mare - exact cât să te facă să nu mai cumperi maşina sau să te orientezi către ceva mai ieftin. Importatorii spun că diferenţa enormă dintre cursul de anul acesta şi cel de anul trecut încă nu se resimte în vânzări, însă admit că influenţe negative vor exista. Oricum, ianuarie nu reprezenta o lună în care să se înregistreze vânzări foarte bune, motiv pentru care cei ce comercializează maşini încă nu sunt în criză de timp.
Ba, mai mult, există importatori precum Porsche România care spun că vânzările nu vor scădea deloc. Argumentul lor este reorientarea clienţilor către modele mai ieftine.
Un român care îşi permitea un automobil de 15.000 de euro anul trecut avea de plătit echivalentul a 495 milioane de lei, în timp ce, la actualele valori ale cursului leu-euro, ajungi să pl