SCRIITORUL DE LA PAGINA 3
Marii artisti fac epoca, au continuatori si imitatori, iar specialistii si muzeografii vorbesc despre influente si despre scoli. Uneori, aceasta autoritate creatoare e atat de intinsa, incat tot veacul in care a trait marele artist se resimte de la metoda si de la inovatiile lui. Secolul lui Rembrandt e marcat prestigios si de elevi. Toate cataloagele caselor de licitatii importante institutionalizeaza importanta personalitatii prin specificatii precum: studioul lui Rembrandt, cercul lui..., stilul lui..., in maniera lui..., copie sau interpretare dupa...
SCRIITORUL DE LA PAGINA 3
Marii artisti fac epoca, au continuatori si imitatori, iar specialistii si muzeografii vorbesc despre influente si despre scoli. Uneori, aceasta autoritate creatoare e atat de intinsa, incat tot veacul in care a trait marele artist se resimte de la metoda si de la inovatiile lui. Secolul lui Rembrandt e marcat prestigios si de elevi. Toate cataloagele caselor de licitatii importante institutionalizeaza importanta personalitatii prin specificatii precum: studioul lui Rembrandt, cercul lui..., stilul lui..., in maniera lui..., copie sau interpretare dupa...
Nu toti marii artisti au facut scoala, dar cand ii complimentam cu atributul de artist national, ideea de scoala s-ar subintelege.
Nicolae Grigorescu e pictor national, arta romaneasca conteaza pe un numar semnificativ de "grigorescieni", totusi "grigorescianismul" nu e considerat o calitate. Dimpotriva, e un stigmat sau aproape un stigmat. Scoala nationala a cultivat o directie "andreesciana" nu numai viguroasa, ci si cu multa legitimitate, dar "andreescienilor" li se spune, cu un blam adesea nedisimulat, epigoni. E ciudat cum tot ce-a fost bun in Occident, ca factor didactic si de definitie a valorii, la noi a devenit un pacat sau, in cel mai bun caz, un l