Autorităţile române încearcă să justifice noul mod de calcul prin care se plăteşte mai mult pentru maşinile noi şi mai puţin pentru cele vechi Ministrul mediului, Attila Korodi, a
Autorităţile române încearcă să justifice noul mod de calcul prin care se plăteşte mai mult pentru maşinile noi şi mai puţin pentru cele vechi
Ministrul mediului, Attila Korodi, a susţinut ieri că taxa pentru poluarea auto nu a fost inventată de Guvernul României, fiind aplicată şi în alte state membre ale Uniunii Europene, precum Danemarca, Olanda şi Grecia. El a avut o justificare penibilă în momentul în care a trebuit să explice de ce se plăteşte mai puţin pentru un autoturism mai vechi decât pentru altul nou, evident mai puţin poluant.
Attila Korodi susţine că noul algoritm de calcul se bazează pe principiul conform căruia gradul de poluare este stabilit corespunzător perioadei de utilizare a autoturismelor. Ministrul a explicat astfel că o maşină nouă are o durată de viaţă, dar şi de poluare de până la 20 de ani, în timp ce un autovehicul vechi va mai polua doar câţiva ani. Acest exemplu este contrazis însă, în realitate, prin existenţa a zeci de mii de maşini în circulaţie cu o vechime de 30 de ani sau chiar mai mare.
Conform modificărilor care vor intra în vigoare de la 1 iulie, valoarea taxei de primă înmatriculare va creşte de două-trei ori la maşinile noi Euro 4 şi va scădea de zece ori la maşinile vechi Euro 1. Încasările vor fi transferate de la bugetul de stat la Fondul de Mediu, pentru a fi utilizate la derularea unor proiecte de protejare a mediului şi de reducere a poluării.
Diferenţa, înapoi
Procedura prin care persoanele care au achitat taxa auto vor putea recupera suma rezultată din diferenţa dintre cuantumul vechi al taxei şi cel nou va fi reglementată în normele de aplicare a actului normativ prin care s-a stabilit noua formă a t