Cezar Osiceanu are 43 de ani şi pilotează avioane de la 16 ani. El povesteşte pentru "Adevărul" care sunt provocările vieţii la manşă şi cum dă dependenţă un astfel de job Reflexe
Cezar Osiceanu are 43 de ani şi pilotează avioane de la 16 ani. El povesteşte pentru "Adevărul" care sunt provocările vieţii la manşă şi cum dă dependenţă un astfel de job
Reflexe bune, psihic puternic şi capacitatea de a lua rapid decizii corecte. Sunt câteva dintre calităţile unui pilot de aeronavă. Dragostea pentru aparatele de zbor e moştenire de familie. Cel mai dificil moment al carierei sale a fost aterizarea pe timp de furtună cu avionul rămas în stare de imponderabilitate la 1.500 de metri de sol.
Pasiunea de a fi pilot se transmite din tată-n fiu, meseria fiind considerată una de familie. "90% din cei ce zboară provin din familii de aviatori", afirmă comandantul Cezar Osiceanu. Chiar dacă acolo, sus, "orice greşeală e scrisă cu sânge", pilotul nu şi-ar schimba meseria pentru nimic în lume.
Furtunile fac plinul de adrenalină
"Cel mai tare piloţii ne temem de ratări. De exemplu, atunci când nu reuşeşti să aterizezi din prima şi trebuie să reiei manevrele. Ratarea scade cu 30% capacitatea de decizie a pilotului. În meseria asta nu ai voie să faci mai mult de două astfel de ratări. Altfel, îţi pui întrebarea dacă mai are rost să continui sau nu", explică el.
Când vremea este bună, piloţii au o viaţă uşoară. "Avionul merge singur, noi stăm de vorbă", glumeşte comandantul.
Totul devine palpitant când se strică vremea. "Intensitatea vitezei creşte şi scade necontrolat din cauza vântului. Atunci îţi încordezi mâinile pe manşe şi nu te mai interesează decât să aduci avionul jos", povesteşte el.
Fiecare furtună e unică în felul ei, iar aici flerul şi experienţa pilotului îşi spun cuvântul. "Teoretic, pe vreme de furtună se pot ocoli nor