Un grup de eurodeputati vor sa ceara Comisiei Europene sa ancheteze efectele concentrarii sectorului european de supermarketuri asupra producatorilor si consumatorilor. Mai mult, acestia ar putea cere Comisiei sa propuna masuri si reglementari pentru a protejaconsumatorii si producatorii de posibilele abuzuri ale marilor lanturi de supermarketuri.
Parlamentarii europeni vor sa solicite DG Concurenta (directia care se ocupa e concurenta la nivelul UE) sa faca o ancheta privind efectele concentrarii sectorului supermarketurilor, dar si sa evalueze abuzurile legate de puterea de cumparare care ar putea fi generate de o astfel de concentrare. Ei sustin ca acest fenomen are efecte asupra micilor intreprinderi, furnizorilor, dar si a consumatorilor. Tocmai din acest motiv, Comisia trebuie sa propuna masuri adecvate, inclusiv reglementari, pentru ca toate categoriile care ar putea fi afectate de abuzul de putere al supermarketurilor sa fie protejate.
Context
Pe intreg teritoriul UE, sectorul de vanzari cu amanuntul este dominat din ce in ce mai mult de un numar mic de lanturi de supermarketuri, care devin "gardienii sectorului" si isi exercita controlul asupra unicului access veritabil pe care il au agricultorii si alti distribuitori la consumatorii din UE, argumenteaza europarlamentarii.
Concentrare a pietei de retail
La nivel european, potrivit datelor din 2005 puse la dispozitia eurodeputatilor, primii 5 retaileri - Carrefour, Metro, Tesco, Rewe si Schwarz Group - detin o cota de piata de peste 70% in domeniul bunurilor alimentare. In Finalnda, nivelul este de 90.02%, in Suedia - 81,8%, Irlanda- 81.4%, Austria 78,7%, Germania 70,1%, iar in Franta 70%. Dintre tarile Europei Centrale si de Est, Slovenia este tara in care primii 5 retaileri au cea mai mare cota din piata, adica 80%, in timp ce in Romania, tot la nivelul anul