Catalin Ionescu Arbore
- Directorul Operei Nationale din Bucuresti -
"Atata vreme cat exista public, va exista si opera"
- Sunteti mai marele unei institutii de prestigiu national si international marcata, si ea, ca toate artele, de concurenta cu televiziunea si internetul. Mai exista in mileniul trei amatori de opera?
- Opera va ramane intotdeauna un gen de spectacol atractiv prin insasi complexitatea lui, iar in momentul de fata traieste chiar un reviriment. Satul de spectacolul de strada, satul de televiziuni care nu aduc lucruri foarte importante, in afara spectacolului politic, publicul revine in salile de teatru si opera. Era normal ca dupa '89, din obstructionarea in care au trait atata vreme, oamenii sa intre in extrema cealalta si sa suga absolut tot - bune sau rele - ca un burete, dar deja au inceput sa discearna lucrurile. Mai au nevoie si de altceva. Pe de alta parte, pilonul important al spectacolului de opera fiind muzica - aceasta va avea intotdeauna acces catre sufletul spectatorului, ii va asigura satisfactie si plinatate. Atata vreme cat exista public, va exista si opera.
- Mai compune cineva librete de opera? Exista o tendinta inovatoare, apar teme noi, moderne, altele decat cele din Tosca sau Traviata?
- Acesta este un taram in care, in clipa de fata, exista un moment de stagnare. Nu pot sa spun ca nu au existat compozitori de opera si libretisti in secolul XX sau ca nu a existat tendinta novatoare in domeniul operistic, dar nu a fost aceeasi explozie ca in secolul XIX. Nu a fost atata abundenta de calitate cum a fost in anii 1800. Pe de alta parte, nici nu putem sa traim si sa ne adapam dorinta de frumos si de visare numai din acesti compozitori, dar eu cred ca se gasesc forme de a ii reinventa, de a-i regandi si de a demonstra, in ultima instanta, ca ei sunt baza. Pentru ca inge