Soarta initiativei unui grup de parlamentari europeni - care vor sa solicite Comisiei Europene sa invetigheze daca supermarketurile fac "abuz de putere" pe piata si apoi sa reglementeze sectorul la nivel european - va fi decisa joi, 31 ianuarie, data limita pentru strangerea de semnaturi in Parlamentul European. Care ar fi urmarile unei astfel de initiative, cine ar avea de castigat si de pierdut de pe urma ei si care sunt sansele acesteia la nivel european - sunt intrebari pe care HotNews.ro le-a adresat initiatorilor, semnatarilor romani, reprezentantilor producatorilor din Romania, dar si specialistilor in piata de retail si ai super/hipermarketurile din Romania.
Informatia pe scurt: * Adoptarea declaratiei eurodeputatilor ar putea ramane fara efect in cazul in care Comisia Europeana va constata, in urma investigatiilor, ca nu este nevoie de o reglementare a sectorului. In cazul in care declaratia nu e adoptata, eurodeputatii pot face presiuni asupra Comisiei in baza unei rezolutii din octombrie 2007.
* In Romania, chiar daca retailerii reprezinta doar 1/3 din piata, ei exercita o presiune la fel de mare asupra producatorilor ca si retailerii de pe pietele mature, unde au peste 70% cota de piata, si impun producatorilor preturi mici si tot felul de costuri suplimentare care fac ca pretul la raft sa ajunga sa fie mult mai mare decat pretul la producator.
* Reprezentantii industiei alimentare din Romania, patronat si sindicate, au facut lobby pe langa eurodeputatii romani sa sprijine initiativa, intrucat pretul mic impus de retaileri va avea ca efect o scadere a calitatii produselor si o reducere a posibilitatii de alegere, o uniformizare a produselor.
* Singurii castigatori ai infruntarii dintre producatori si retaileri, adusa acum in mediul politic par sa fie retailerii. O reglementare a domeniului este putin probabila, producatorii vor