«Nu există taxă de primă înmatriculare!» Această declaraţie bulversantă a ministrului Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, ascunde o surpriză cât se poate de neplăcută. Într-adevăr, în cea din urmă versiune a sa, proiectul controversatului act normativ nu se mai numeşte „Taxă de primă înmatriculare a vehiculelor“, ci „Taxă de poluare pentru autovehicule“. În opinia lui Varujan Vosganian, ceea ce ar trebui să înţelegem e
«Nu există taxă de primă înmatriculare!» Această declaraţie bulversantă a ministrului Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, ascunde o surpriză cât se poate de neplăcută.
Într-adevăr, în cea din urmă versiune a sa, proiectul controversatului act normativ nu se mai numeşte „Taxă de primă înmatriculare a vehiculelor“, ci „Taxă de poluare pentru autovehicule“. În opinia lui Varujan Vosganian, ceea ce ar trebui să înţelegem este că, de acum încolo, nu mai vorbim de un bir ca oricare altul, ci despre o „nobilă“ taxă de mediu. În opinia noastră, numai „de mediu“ nu se poate chema o taxă care este cu atât mai redusă cu cât autovehiculul poluează mai mult.
Dar, deşi este aberantă, fie şi numai prin acest fapt, „Taxa Vosganian“ (să-i spunem astfel este, în cel mai rău caz, corect) se arată a fi o lucrătură cu mult mai meşteşugită, care ţinteşte portofelele actualilor şi viitorilor posesori de automobile. Aşa zisa „taxă de mediu“ va fi, în realitate, un impozit ordinar ce urmează să se aplice oricărei tranzacţii cu autovehicule înregistrate în România, indiferent dacă acestea fuseseră sau nu înmatriculate anterior.
Acest lucru se înţelege suficient de clar din textul proiectului de ordonanţă dat publicităţii de Ministerul Economiei şi Finanţelor, în care, la articolul 4, litera (b), se spune astfel: „Obligaţia de plată a taxei intervine la înregi