Ministerul Economiei si Finantelor a precizat, pentru HotNews.ro, ca taxa pe poluarea de la autovehicule - noua denumire a taxei de prima inmatriculare - este o taxa de mediu, si nu o taxa fiscala. Taxa a devenit una de mediu intrucat, potrivit explicatiilor date de reprezentantii Ministerului, sumele incasate urmeaza a fi virate la Fondul de mediu si vor finanta proiecte de mediu. Totodata, criteriul principal al formulei de calcul este norma de poluare a autovehiculelor. Un alt argument in sprijinul incadrarii taxei in categoria celor de mediu este si eliminarea sa din Codul fiscal. Astfel, taxa ar putea face obiectul unei initiative legislative cetatenesti care are nevoie de cel putin 100.000 de semnaturi si de votul Parlamentului.
Alte taxe ale Fondului de mediu
Conform ordonantei, taxa pe poluarea de la autovehicule ar urma sa alimenteze Fondul de mediu, alaturi de alte taxe. Printre sursele care formeaza veniturile Fondului de mediu se numara o cota de 3% din vanzarea deseurilor feroase si neferoase, o taxa de un leu pentru un kilogram de anvelopa noua sau uzata, o alta cota de 3% din suma incasata anual pentru gestionarea fondurilor de vanatoare, o contributie de 2% din valoarea substantelor periculoase pentru mediu.
O taxa similara celei pe poluarea de la autovehicule, intrucat este creata pe principiul obligatiei poluatorului sa compenseze in bani daunele aduse mediului, este taxa pe emisii poluante perceputa agentilor economici. Aceasta este cuprinsa intre 0,02 lei pentru un kilogram de pulberi si ajunge pana la 20 lei pentru un kilogram de mercur. Toate aceste taxe sunt incasate de la producatori, importatori sau comercianti.
Fondul de mediu finanteaza o serie de proiecte, cum ar fi cele care vizeaza controlul si reducerea poluarii aerului, protectia resurselor naturale, gestionarea deseurilor, protectia si conse