Curtea Constituţională susţine că legea de organizare a CNSAS contravine Constituţiei pentru că instituţia ar fi atât anchetator, cât şi judecător. Magistraţii Curţii au decis însă, în anii trecuţi, în cazul altor şapte sesizări, că legea CNSAS e constituţională.
Decizia Curţii Constituţionale privind declararea ca neconstituţională a Legii de organizare a CNSAS, respectiv a unor articole din OUG nr. 16/2006, a fost publicată ieri în Monitorul Oficial. În motivarea deciziei, Curtea a stabilit că natura jurisdicţiei Consiliului Naţional de Studiere a Arhivelor Securităţii ar fi fost una extraordinară, interzisă prin Constituţie, reţinând printre altele dubla calitate a Colegiului CNSAS, de organ de anchetă, dar şi de judecător. Curtea Constituţională susţine că natura juridică a activităţii desfăşurate de CNSAS nu se încadrează în nici una dintre jurisdicţiile prevăzute şi admise de Constituţia României, se arată în motivarea deciziei de joi, prin care CCR a declarat neconstituţională Legea CNSAS.
Lege neconstituţională doar pentru unii Colegiul CNSAS a atenţionat încă de joi, prin intermediul unui comunicat, că judecătorii au decis asupra neconstituţionalităţii unor articole pentru care nu au fost sesizaţi şi că, în plus, Curtea îşi încalcă propriile decizii anterioare. Mai precis, CNSAS susţine că judecătorii Curţii Constituţionale au analizat obiecţiile de neconstituţionalitate ale avocatului lui Voiculescu, care fuseseră însă respinse de Curtea de Apel Bucureşti. În plus, Colegiul susţine că decizia de joi a Curţii, potrivit căreia întreaga lege a CNSAS e neconstituţională, contravine cu decizii anterioare ale Curţii, date tot pe excepţii de neconstituţionalitate. „Decizia contravine unei pronunţări anterioare a Curţii Constituţionale, respectiv Decizia nr. 218/2007, prin care s-a constatat că «Legea nr. 187/1999 nu instituie vreo formă de răspund