Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a decis joi ca legea de infiintare a Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii (CNSAS) este neconstitutionala din doua motive: 1) pentru ca, potrivit Constitutiei, in subordinea Parlamentului nu se pot infiinta institutii; si 2) deoarece instantele extraordinare sint interzise. In acest context, Cotidianul a solicitat mai multor juristi sa analizeze si situatia urmatoarelor institutii aflate in subordinea Parlamentului: Consiliul National al Audiovizualului (CNA), Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD) si recent infiintata Agentie Nationala de Integritate (ANI).
Acestea pot lua si ele, ca si CNSAS, decizii de natura juridica (care afecteaza dreptul la imagine sau, in cazul ANI, de confiscare a averii nejustificate dobindite de demnitari). De asemenea, in aceasta categorie se inscrie si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare (CNVM), care se ocupa de reglementarea si supravegherea pietelor de capital. Institutia poate amenda un agent economic sau o persoana fizica ce incalca legislatia pietei de capital sau ordinele emise de CNVM.
Un motiv in plus pentru care CNVM risca sa aiba soarta CNSAS este ca amenda aplicata de aceasta institutie poate fi contestata aici in prima faza, dupa care, la fel ca in cazul CNSAS, e nevoie de un proces civil. Situatia este similara cu cea a deciziilor CNSAS: acestea pot fi atacate doar la Sectia civila a unei Curti de Apel, ceea ce inseamna ca ele fac parte din categoria sentintelor judecatoresti - un argument suplimentar pentru calitatea de “instanta extraordinara” a CNSAS. Si, prin extensie, a CNVM.
Integral in Cotidianul Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a decis joi ca legea de infiintare a Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii (CNSAS) este neconstitutionala din doua motive: 1) pentru ca, potrivi