Atunci cand o piata intra intr-o faza de stagnare sau de regres economic, conditiile psihologice de comitere a fraudelor sunt mult mai mari, potrivit companiei de consultanta si audit KPMG.
“Persoanele care au statut de «star» in interiorul unei companii resimt, in perioadele de regres economic, o presiune suplimentara pentru a-si mentine statutul. In momente de declin al unor piete, devine foarte dificil pentru acestia sa-si mentina pozitia si cauta diverse «scurtaturi» ilegale”, a declarat pentru Business Standard Gábor Ámon, Forensic Senior Manager in cadrul KPMG Romania. Potrivit acestuia, angajatii cu rezultate foarte bune din companii, asa-numitii “high-flyers”, resimt o presiune foarte puternica de a recurge la frauda in momente de criza economica. Nu intotdeauna fraudele au o motivatie directa, adica o persoana care sustrage bani pentru a se imbogati, ci si una indirecta, cand cineva simte presiune pentru a atinge un target care i se impune.
Cele mai multe dintre fraude au loc in sectorul financiar-bancar, spune consultantul KPMG, unde tentatiile sunt mai mari, iar manipularea unor active financiare nu il pune pe fraudator in fata victimei.
“Cel care recurge la frauda nu se simte atat de vinovat, deoarece nu-si vede victima. Se gandeste ca nu este foarte grav - banii provin de la oameni bogati pe care nu-i afectezi in niciun fel”, explica Gábor Ámon. Consultantul KPMG este de parere ca companiile din sistemul financiar care dispun de sisteme de prevenire a fraudelor se bazeaza pe un “fals sentiment de securitate”. Faptul ca firmele dispun de sisteme de control nu este suficient pentru a evita situatiile neplacute.
Business Standard Atunci cand o piata intra intr-o faza de stagnare sau de regres economic, conditiile psihologice de comitere a fraudelor sunt mult mai mari, potrivit companiei de consultanta si