Precursor impozant al optzeciştilor, Liviu Ioan Stoiciu aduce, în reliefurile decise, deseori aspre ale scriiturii sale o sinteză originală a câtorva moduri lirice, care-l diferenţiază de numita grupare. O sinteză originală
Precursor impozant al optzeciştilor, Liviu Ioan Stoiciu aduce, în reliefurile decise, deseori aspre ale scriiturii sale o sinteză originală a câtorva moduri lirice, care-l diferenţiază de numita grupare. Astfel, spre deosebire de optzecişti, poetul nu se pliază doar pe prezent având o perspectivă temporală mai largă, o rotire calm-ironică (uneori compensat-patetică) a privirii, aşa cum face un om de la ţară, ajuns pe o culme de deal. Citadinismul său, de contemporan al lui Virgil Mazilescu sau Mircea Cărtărescu, se completează cu o simţire veche, rustică şi elegiacă, al cărei fir poate fi urmărit până la depeizarea unor Şt. O. Iosif sau Octavian Goga. Dincolo de limbajul modern-goliardic, de rezervaţie metropolitană, al colegilor săi de generaţie, se percep în versurile sale rupturile tectonice nu numai ale unor vârste, ci şi ale unor epoci, invocările recurente ale “strămoşilor‘‘. Rostirea e gravă ori şugubăţ răsucită înspre perspectiva organică a ruralului. Grijile îngheţate de mâine ţâşnesc ca izvoarele în văi, sufletul are un urcuş, caii soarelui bat din picioare iar autorul se duce să-i deshame, un bileţel este legat cu o aţă roşie împotriva deochiului ş.a.m.d. Durităţile reprezentării specifică o mentalitate străbună, o manieră circumspectă, retractilă, “economică‘‘ de-a măsura existenţa. Inadaptată prin sine, fiinţa se arată inadaptată şi prin mecanismul ancestral ce-l cuprinde. În centrul producţiei lui Liviu Ioan Stoiciu se află, cu toate acestea, prezentul refuzat. Dar refuzul nu se produce în felul dezabuzării urbane, al aroganţei molatice, al suprasaturaţiei optzeciştilor, persiflatoare dinăuntrul mediului, ci în nume