Patronul unui hotel oferă reducere pentru clienţii care sunt de partea declarării suveranităţii provinciei faţă de statul sârb. Sursa: Horia Călăceanu
Independenţa a devenit pretext de marketing pentru unul dintre cele mai mari hoteluri din Priştina, capitala provinciei Kosovo. Panouri uriaşe instalate pe bulevardele oraşului anunţă o superofertă: „Independenţă. Hotelul AFA este pregătit. Oferim reducere de 20% pentru cetăţenii din ţările care recunosc independenţa Kosovo“. Când ajungi la hotelul situat undeva aproape de centru, îţi dai seama că inedita campanie publicitară are efect: toate camerele sunt ocupate.
Respect pentru susţinători
Încă de la intrare, îţi dai seama că patronii şi-au definit strict ţările prietene: deasupra uşii sunt instalate steagurile SUA, UE, NATO şi ONU. Prietenia nu ţine însă şi loc de factură: la recepţie, un japonez încearcă zadarnic să plătească folosind un Mastercard: „Americanii sunt prietenii noştri, dar nu primim decât Visa“, îi spune recepţionerul, cu un zâmbet de consolare.
Alertat de angajaţii care îl anunţă că îl caută nişte jurnalişti, apare managerul hotelului. Este un puşti de 19 ani, despre care aflăm că este, de fapt, unul dintre fiii patronului. Fericit că afacerea lui va căpăta şi mai multă reclamă, uită să ne întrebe de la ce ziar suntem, ceea ce ne şi scuteşte de grijă, dat fiind că România a anunţat că nu va recunoaşte independenţa Kosovo. „Tatăl meu a avut ideea să facem reducere, în semn de respect pentru statele care ne ajută“, spune Rexhep Mehija, managerul de 19 ani. Aşezat la o masă în colţ, tatăl lui supraveghează de la distanţă discuţia. În familia patronului de la AFA, independenţa este subiectul principal de discuţie de câţiva ani buni. „Din fericire, noi nu am pierdut pe nimeni în război. Nu ne dorim nimic mai mult decât independenţa, pentru că ne va aduce